F      O      R      L      A      G      E      T

A D V I C E   P U B L I S H I N G

FOREDRAG BØGER PRESSE KONTAKT

Anmeldelse i MUSIKEREN nr. 10 oktober 2008

Af Stinne Lender

Denne bog er et pragteksemplar af pædagogisk formidling! Lad det være sagt. Hvis man har læst mange bøger om stemmen og stemmens funktion og bugstøtte og kropsholdning - og det har jeg - så kan man roligt finde en affaldssæk frem og smide hele puljen ud, og lade denne lille fikse sag, skrevet af sang- og talepædagog Hans Toft-Olsen, stå tilbage som et enestående og funktionelt bevis på, at det rent faktisk er muligt at sige meget med få ord, og at det ikke altid er nødvendigt at gøre tingene sværere, end de egentlig er.

Bogen indledes forrygende med fire siders 'Styr på stemmen - kort fortalt'. Og mere behøves faktisk ikke. Hans Toft-Olsen har inddelt sin bog i '7 gode råd', og det er disse syv gode råd, der i indledningen kort omtales og gennemgås. Læser man alligevel videre, er det de samme syv gode råd der omtales lidt mere tilbundsgående, men stadig kortfattet og let forståeligt. Forfatteren formår at forklare en vigtig faktor som fx vejrtrækning uden ét eneste svinkeærinde til de højere luftlag, men hele tiden med fokus på bogens målgruppe - nemlig mennesker, der er afhængige af deres stemme på en eller anden måde. Det skal nævnes, at bogen ikke henvender sig til sangere, men til mennesker, der bruger stemmen som værktøj i arbejdsmæssigt regi, fx politikere, lærere, foredrags-holdere osv.

Efter hvert af de syv afsnit følger gode øvelser, som er sjove at udføre, og gode eksempler, som effektivt øger forståelsen for stemmens muligheder og virkemidler. Bogens tekst er garneret med illustrationer, som ved første øjekast syner ubehjælpsomme, men ved et nærmere øjesyn er lige så let forståelige og velplacerede som resten af teksten.
Så dette er en opfordring - åbn denne bog, læs og bliv klogere!